top of page

CPL(A) met de ratings:
IR(A), Night(A), SEP(land), MEP(land)

Sinds september 2011 ben ik in het bezit van een vliegbrevet: Private Pilot License Aeroplane, Single Engine Piston, afgekort tot PPL(A).
Met dit PPL-brevet mag je overal ter wereld vliegen in éénmotorige vliegtuigen met een zuigermotor, en dan alleen overdag en op zicht, dus niet puur en alleen op instrumenten. In vaktermen: Visual Flight Rules.

De uitdrukking "a good pilot is always learning" is op mij wel van toepassing. Na dit PPL heb ik ook mijn Commercial Pilot License (CPL) gehaald, Instrument Rating (IR) en Multi-Engine Piston.


Een schitterende hobby waarbij naast de vaardigheid in het besturen van een vliegtuig ook veel kennis nodig is van vluchtvoorbereiding, luchtverkeersregels, navigatie, noodprocedures en weersverwachting. Op elke “wat-als-vraag” moet je als piloot al nagedacht hebben. In die zin komt het vak van piloot overeen met dat van de actuaris; een actuaris is ook bezig met vooruitkijken en inschatten van risico’s.
Hoewel in de financiële wereld sommige risico’s bewust niet worden afgedekt, probeer ik als piloot elk risico uit te sluiten. Een cruciaal verschil in risicomanagement tussen een piloot en een actuaris.

 

Ik heb een tijdje een eigen experimental (zelfbouw) vliegtuig gehad in de Friese vlag kleuren, maar die heb ik in de zomer van 2018 verkocht. De nieuwe eigenaar heeft haar helaas overgespoten in de kleuren wit en geel. Het call sign was, en is nog steeds, PH-SHC. Dit call sign mag je zelf kiezen, mits de lettercombinatie nog vrij is. SHC zijn de initialen van onze drie dochters.

bottom of page