Wietze Lei, Piloot PPL  (A) SEP

Sinds een paar jaar ben ik in het bezit van een vliegbrevet: Private Pilot License Aeroplane, Single Engine Piston.
Met dit brevet mag ik overal ter wereld vliegen in éénmotorige vliegtuigen met een zuigermotor, en dan alleen overdag en op zicht, dus niet puur en alleen op instrumenten. In vaktermen: Visual Flight Rules.
Een schitterende hobby waarbij naast de vaardigheid in het besturen van een vliegtuig ook veel kennis nodig is van vluchtvoorbereiding, luchtverkeersregels, navigatie, noodprocedures en weersverwachting. Op elke “wat-als-vraag” moet je als piloot al nagedacht hebben. In die zin komt het vak van piloot overeen met dat van de actuaris; een actuaris is ook bezig met vooruitkijken en inschatten van risico’s.
Hoewel in de financiële wereld sommige risico’s bewust niet worden afgedekt, probeer ik als piloot elk risico uit te sluiten. Een cruciaal verschil in risicomanagement tussen een piloot en een actuaris.

Deze prachtige hobby oefen ik sinds korte tijd uit met mijn eigen gebouwde vliegtuig, een Glasair Sportsman 2+2 van Glasair Aviation. De bouw heb ik niet zelf gedaan maar uitbesteed aan Dynamic Aviation op Lelystad. Ik heb zo nu en dan meegeholpen en o.a. zelf het kleurenschema mogen bepalen en de indeling van de cockpit.
In het vakblad De Actuaris, stond in de zomer van 2013 een artikel onder de noemer “de actuaris anders

DSC_2909 DSC_2916

 

Links: